Aktualności

Seminarium Mercuriale 14 XII

2022-12-07

Zapraszamy na zdalne Seminarium Mercuriale w Instytucie Filologii Klasycznej UW, które odbędzie się w środę 14 grudnia o godz. 18.30 za pośrednictwem Google Meet, link https://meet.google.com/rqm-hxuk-soi.
 
Dr hab. Marta Przyszychowska (Biblioteka Narodowa)
 
wygłosi referat pt.
 
Czy Eustacjusz Filozof i Eustacjusz z Sebasty to jedna i ta sama osoba?
 
 
Streszczenie:
 
W roku 2009 Federico Fatti opublikował artykuł z tezą, że zanim Eustacjusz z Sebasty, założyciel monastycyzmu w Azji Mniejszej i duchowy mistrz Bazylego Wielkiego, nawrócił się na chrześcijaństwo, był filozofem neoplatońskim znanym z Żywotów filozofów i sofistów Eunapiusza, uczniem Edezjusza z Kapadocji, ucznia Jamblicha. Fatti skupił się na znaczeniu utożsamienia dwóch Eustacjuszów, pomijając pewne niespójności, które sprawiły, że w swoim doktoracie na temat Makryny (Macrina the Younger as a Substitute for Eustathius of Sebastea) odrzuciłam jego tezę. Przede wszystkim Fatti nie rozwiązał problemu roku 358, kiedy to Eustacjusz, biskup Sebasty, został wysłany do Konstancjusza jako jeden z czterech delegatów synodu w Ancyrze, a Eustacjusz Filozof został wysłany przez chrześcijańskiego cesarza do Persji, mimo (według Eunapiusza) swojej helleńskiej wiary. Ks. prof. Tomasz Stępień w recenzji mojego doktoratu zauważył jednak, że praktyki ascetyczne Eustacjusza z Sebasty były charakterystyczne dla pogańskich szkół filozoficznych i że jego zdaniem Eustacjusz rzeczywiście mógł być nawróconym filozofem neoplatońskim. W związku z tym przygotowując doktorat do druku, zmierzyłam się na poważnie z własnymi argumentami przeciwko tezie Fattiego. Okazało się, że największa przeszkoda, czyli "helleńska wiara" wyznawana przez Eustacjusza Filozofa w 358 roku, istnieje jedynie w... błędnym angielskim tłumaczeniu Eunapiusza, powtarzanym następnie w literaturze przedmiotu. W swoim referacie przedstawię tezę i argumenty Fattiego oraz dorzucę swoje trzy grosze, które tezę tę czynią właściwie pewną. A jest to teza zupełnie rewolucyjna z punktu widzenia badań nad ojcami kapadockimi, ponieważ ukazuje ich bezpośredni związek z syryjską szkołą neoplatońską.
 
Gorąco zapraszamy wszystkich zainteresowanych!
Mikołaj Szymański
Jan Kwapisz